En dag fyllt av det bästa ni kan föreställa er


Det finns inget jag kan skriva, inget jag kan berätta, som kan beskriva hur oerhört underbart jag lever just nu. Jag ursäktar mig för min brist på ord men min enda mening med detta inlägg är att försöka förklara hur bra jag lever just nu. Ursäkta för min brist på engagemang under de dagar jag levt och överlevt de senaste veckorna.

Jag är så lyriskt att jag inte ens vet vart jag ska börja. För att göra det enklare för er alla börjar jag med det tidigaste fina minnet jag har efter det senaste inlägget jag skrev.

Världens mamma skrev om hur hon saknade mig och jag lovade uppdateringar. De uteblev. Jag försökte, jag lovade och jag garanterade det bästa inlägget på bloggen. De uteblev. Dagarna blev längre och soligare samtidigt som jag försökte engagera mig i den till synes döda bloggen. Till slut blev det för mycket. På kvällen mellan den första och den andra mars fångade jag mitt förstånd och samlade krafter för att författa följande;

En månad. Ett par veckor. Vad gör det för skillnade för en som lever samma verklighet varja dag?

Egentligen lovade jag mig själv att aldrig skriva efter att jag varit ute på krogen och druckit några öl men ikväll får undantaget bekräfta regeln. Känslorna tog över och det resulterade i ett inlägg som exploderade i hundratals rader som egentligen beskriver samma övervällande känslor som alltid.

Hampus familj anlände till Panorama en eftermiddag i Februari och jag var givetvis där för att välkomna dem samtidigt som jag erbjöd Britt-Maries tjänster som transportfordon för familjens bagage. Så efter en snabb hälsningstillställning skjutsade jag både bagage och matvaror till lägenhetskomplexet som kallas Hästtjuven.

Mitt sinne stod emot oerhörda prövningar när jag stod emot frestelsen att fråga efter godiser som ryktet lovade att jag skulle erhålla efter familjen Hammarquists ankomst lovat. Fin och förnäm som jag är lyfte jag glatt in deras bagage i huset och traskade glatt iväg till personalbostäderna efter att ha påpekat att skåningarna skulle få fortsätta deras "skåningande" då det var ett tag sen de alla samlades under samma tak. Trötta efter resan måtte de ha glömt bort mitt enorma godisbegär så de gav mig inget godis den kvällen. Lika glad var jag godisbristen till trots.

Dagen därpå testade jag på att åka iklädd enbart iklädd en tshirt och tjocktröja. Jag frös för det mesta men som tur var lyckades jag undvika att bli sjuk. Jag tror att Hammarquistarna tyckte jag var löjlig som åkte i Tshirt men det fick vara godkänt än så länge. Ännu vågade de inte riktigt rätta till mitt extremt oförsiktiga beteende.

Ännu en dag passerade utan några större noteringar utöver de till synes eviga noteringarna från Aftonbladet om svenska medaljhopp och medaljmissarna. Vi levde nu i den andra dagen av ledighet och sömnen låg i det första ledet av prioriteringar för min del.

På den tredje dagen insåg vi att vi hade bokat en personalresa till skidorten Lake Louise där det utlovades guld och gröna skogar. Oturligt nog slutade det med ungefär en centimeter nysnö och lite halvdassigt väder efter lunchen. Vi njuter dock alltid av att spana in en ny skidort så det var väldigt trevligt.

Fjärde dagen under vår lediga vecka bestod till mestadels av åkning i parken där vi försökte åka på stänger och hoppa i hoppen som finns att tillgå där. Alla överlevde utan att bryta några ben eller sträcka några jobbiga leder. Värt att notera är väl att en kille trillade på ansiktet så illa att skidpatrullen var tvungen att skyffla undan blod från backen. Det kan gå illa om man är riktigt dålig i parken!

Femte dagen är givetvis en måndag. Alltid ska sista dagen eller sista åket vara det sämsta. Turligt nog rörde vi oss vidare till Kicking Horse och fångade lite härligt orört puder. Vi knallade upp för det största möjliga berget (där vi varit ungefär 5 ggr totalt) för att surfa ner för den tunga vita snön. För dagen var det jag, Hampus, Angus och Friedrike som stack iväg till Kicking Horse vilket förklarar bristen på bilder på allas vår Kim. Dagen var helt underbar med solsken och vårsnö. Dessutom traskade vi till andra sidan av ett berg och fångade lite orörd snö vilket helt klart gjorde det hela värt bilturen och allt annat tjafs.

Efter en underbar dag med solsken och vårsnö stack vi iväg i raketfart tillbaks till Panorama för att hinna spela lite Broomball* med vår avdelning. Tyvärr åkte vi på däng med 2-1 men jag får nog lov att skylla det på vår frånvåro i spelet då matchbilden förändrades omedelbart efter att vi klivit in i spelet. Anders (en av våra svenska kompisar) var som vanligt stabil i målet och utan honom hade siffrorna troligtvis varit större.

Trots förlusten krävde dagen sin beskärda del av firande vilket resulterade i en bra kväll ute på Panoramabaren "T-bar".

Tills vidare är detta nog för mig. Imorgon är det dags för arbete fram tills fredag då vi äntligen är lediga igen.

En bloggare som alltid uppskattar tålamod och hängivenhet,

Pelle


* Broomball är en fjollsport där man använder kvastliknande tillhyggen för att försöka panga in bollen i motståndarens mål. Typ som innebandy fast med sämre klubbor och halkigare underlag. Måste jag tillägga att jag är ett passsningsgeni även i broomball?

P.s En enorm bamsekram till min släkt hemma i Sverige som anser mina ord vara värda mer än jag någonsin kan komma att värdesätta dem. Jag hoppas att jag kan beröra någon tvärs över atlanten om så det skulle vara enbart för ett ögonblick. Kom ihåg att jag ser samma måne och stjärntecken som ni gör där hemma i Sverige och att jag tänker på er varje gång jag ser både lilla och stora björn. Jag hoppas att ni tänker på mig ens en bråkdel lika mycket som jag saknar er. Kom ihåg att jag njuter av varje sekund och försök göra detsamma, för min skull.

Denna vy skulle vara enformig utan Hampus näsa
En välförtjänt paus på toppen av Kicking Horse.
Stekte ute i solen, skööönt!
"Could i get a reflection from your lense?"
Alltså, vi önsketänker bara än så länge.
Helt underbar dag.


Kommentarer
Postat av: Matten & Ajis Pajis

Hej Pelle!



Du kan lugnt njuta av din helt fantastiskt, underbara, världsbästa tillvaro! Du behöver INTE har dåligt samvete för det. Vi unnar dig att vara där du är!!! Så njut du bara. (Men drick inte för ofta och för mycket. Åk inte i t-shirt. Landa inte på ansiktet. Ät ordentligt. Sov mycket. Var rädd om dig - kort sagt se till att du kommer hem, när det nu blir, välbehållen och i ett stycke). Ha det jätte-jättebra!



Men det ena utesluter väl inte det andra? Så underhåll din blogg då och då! Jag tror att vi är VÄLDIGT många som läser den och som tycker att det är rolig, häftig, spännande, kul läsning. Det bästa i vårt liv. Typ. Vilket förståss inte betyder att vi inte har några egna liv.



Det har vi. Exempelvis har jag skottat 300 m väg, 20 cm nysnö + att det driver massor från sjön för att det nu blåser halv orkan här för att lilla Jenny skulle komma sig till Luleå med sina "friends" för att köpa söta klänningar och andra onyttiga saker. Mina armar, min bak och baksidan av höger lår känner nu av skottningen. Men jag har sovit middag, druckit ett glas o´boy och ätit några gosa kex med choklad i. Så det är lugnt och jag är i en period av återhämtning. Jag samlar just nu mod för att - med spaden i handen - bege mig upp till brevlådan och kika in dagens skörd av post. Sedan skall jag skotta ett varv till - så att jag kan hämta prinsessan Jenny när hon så anbefaller. Till middag skall jag göra fläskfilé med cayennepeppar och gräddsås (starkt och mumsigt) med ris och sallad. Päroncider till det. IOGT vill ständigt värva mig som medlem. Jag förblir dock oorganiserad även i det fallet...



Kul att du äntligen skrev!!!



De berättade aldrig hur det gick med godiset. Men vi har ju läst Hampus mammas blogg, så vi vet.



Jag är väldigt stolt över dig och den du är. Jag förstår på allt (Mustaschmannen och Liza har börjat telepatera till mig, liksom de mest förnäma, distingerade, aristokratiska? Nej, jag hittade inte rätt ordval där. De mest KRÄVANDE gästerna kanske?) att du gör dig själv, dina föräldrar och ditt land all heder! O k, lite väl svulstig blev jag nog nu. Skyller på AJis Pajis hon kom just in från snöstormen och nu har hon börjat lägga orden i mun på mig...



I vart fall: Ha det jättebra! Njut av livet!



Men: Vill du ha present när du fyller år? Eller en peng? I sådana fall får du faktiskt se till att dina nära och kära har tillgång till gångbara adress och/eller kontonummer.



Och: Hur länge skall du stanna. Försäkringen du vet...



Det om detta!



Tusen kramar!



från din egen MAMMA och din egen AJIS PAJIS

2010-03-02 @ 12:26:54
Postat av: Jenny

Vad kul med lite update igen, haha! Ni verkar ju ha underbart väder där nere(blir det så? där uppe? där åt höger? geografi har aldrig varit min starka sida...) , men här däremot har det ochförsig blivit varmare(5-) men det snöoväder som råder utanför hade väl närmast kunnat jämföras med en orkan..



Hoppas att ni har det bra (vilket ni iofs uppenbarligen har!) därborta, alla här saknar dig! (särskilt Sally som känner sig lite bortglömd efter alla Ajis Pajis fina och långa hälsningar! Hon låg nyss brevid mig i soffan fast hon inte får, kanske ska tillägga att alla aauktoritets personer som Sally faktiskt lyssnar på sover fortfarande. Hon saknar iallafall era prommisar!)



Kram, jenny

2010-03-03 @ 07:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0