Svennefest


Mitt uppe i arbetsveckan har våra kompisar i vårat boende beslutat att det är dags för en sverigefest. Lagomt lyckat kan man tycka eftersom vi jobbar imorgon. Dessutom är det inte nyårs förens imorgon så då kommer vi också att vilja vara uppe sent och festa. Nä, ikväll ska vi baskemig ta det lugnt, gå och sova tidigt och försöka avstyra festen så tidigt som möjligt.

Arbetsveckan har varit relativt stressig hittills. Igår jobbade vi till halv 8 vilket innebär nästan 10,5 timmars städning. Idag fick vi dock sluta tidigt eftersom vi hade städat snabbt och bra under dagen.

Jag har inte speciellt mycket att rapportera faktiskt. Det ska bli kul med nyårsafton. Vi ska hyra ett rum uppe på berget så att vi kan sticka direkt till jobbet istället för att vara tvungna att traska i 20 minuter och åka buss i 30 för att ta oss till jobbet.

Hampus ligger och tar en liten lur och Kim har fortfarande inte riktigt kommit hem från jobbet. Jag tror dock att han har slutat.

Klart slut för den här gången!


Kommentarer
Postat av: Ajåna Pajåna

Tjenamossen Pelleponken & Hamper Stamper & Rim Kim!



Där fick jag till det va?! Jenny hånar matten för att hon alltid är den som först, och vareviga dag också, kommenterar här på er blogg, så idag har hon tubbat MIG att skriva några rader... Snäll som man är ställer man upp!



Kul att höra att ni har det bra! Idag är det nyårsafton så vi har laddat upp med skumpa och raketer och smällare i sedvanlig ordning. Matten också utrustat sig med glittrig klänning, biffar och sådan där mat som man får pilla ett år med att göra och sedan märker man inte ens att man har svalt den...



Eller också inte? Igår var hon i alla fall och hörde på Luleå-Gammelstads manskör tillsammans med Lili-Marie och Björn. Matten gjorde succé på alla upptänkliga plan. Hon fejade sig. Hon var färdig i tid och gick lydigt upp till brevlådan. I mitten på Lulevägen sade hon till Björn "om du ska köra så här fort vill jag stiga av nu" (alltid ett bra trix om man vill göra sig populär). Hon hade på sig glittrig klänning (jajamensan!) och röd kofta. Tyvärr och märkligt nog SAMMA röda kofta som damen hon hamnade bredvid i bänkraden. Konserten var jättebra. Alla var män. Alla hade antingen vitt hår eller var flinta. Ingen fick slaganfall. Konferenciern hann berätta allt om sin fru, sin chef, hans hund, deras fönsterrenoveringar och mycket mycket mycket annat. Alla stod upp och applåderade efteråt. Två gånger. Alla i kören har stor släkt och många barn- och barnbarn tror vi. Alla hade fått gratisbiljetter.



Idag skall matten lova en massa saker hon inte kan hålla. Jenny har som nyårslöfte ett verkligt läskigt stretchingtrix. Matten tror att hon kommer att bli överrörlig och hamna i rullstol bara för det där. Matten funderar över vad som kan vara rimliga löften? Att bara kommentera här varannan dag? Att det här årtiondet måla knutarna och kring fönstrena ett varv till? Att jogga sista metern hemåt på promenaderna?



Förresten fick vi Jenny på riktigt dåligt humör igår. Då gör man så här, man säger "vi ska gå en prommis" också stoppar man henne ifrån att ta på sig de där sommarskorna hon envisas med att ha året runt. Istället ställer man fram de präktiga vinterskorna som matten köpt åt henne (som hon försöker popularisera genom att kalla dem "Isbjörnarna" och genom att säga att snörningen fram är "sexig"?!). Jag tycker lite synd om vår matte. Det gör jag. Hon har liksom fått allt om bakfoten. Jenny gav henne onda ögat. Som hon alltid gör när det vankas promenad. Fast varje gång säger hon på hemvägen "det var ju riktigt skönt och roligt". Jag och Sally hade i alla fall superduperkul. Vi snöbadade varandra och slaskade ner varandras pälsar med dregel. Vi morrade och reste ragg och viftade på svansarna också. Och fick Frolic.



Idag blir det sagt party för hela slanten.



Matten säger att du skall vara rädd om dig! Håll dig från järnvägsspåren, brudarna som ser ut som att ett tåg redan kört över dem och alla påsar med vitt innehåll. Du kan också hoppa sprutor, kanyler, sådant man tuggar, sväljer och röker. Fick vi med allt? Matten hör av sig igen om hon kommer på att hon glömt något!



GOTT NYTT ÅR PELLE (& Co!) - DU ÄR BÄST!!!



Din egen Ajåna Pajåna med tillhörande matte!

2009-12-31 @ 07:39:07
Postat av: Annelie & Chippen

Låter väldigt sunt..det där med att ta det lite lugnt på svennefesten!!

Smart av er killar att hyra rum på berget...(undrar vilken som ska städa det rummet nyårsdagen?)

Alla vi här i Skåne,vill hälsa er ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR::2010....där vi hoppas att ni får många fina åk i backen och roliga & underbara ögonblick som för evigt sätter sig i era hjärtan//Skål på er!!

Hampus familj i Skåne...

2009-12-31 @ 08:41:14
URL: http://www.grabbarnassida.dinstudio.se
Postat av: Andreas

Inte så mycket att tillägga förutom att det verkar högst troligt att kvällen inte blir så tidig... ;)



Och mamma, du borde skaffa en egen "kontra-blogg" till den här! Typ "mamma och aiona i Sverige" som pelle kan läsa!

2009-12-31 @ 09:54:35
Postat av: Anonym

GOTT NYTT ÅR GRABBAR

ÖNSKAR

ÅKERLUNDS

2009-12-31 @ 10:27:41
Postat av: Göran

Hej på er alla,

tack för att vi har möjlighet att följa vad Hampus har för sig i stora världen.

Jag tänkte det skulle vara roligt att maila lite med Hampus om hur det är och vad som händer i Canada. Börja med att skicka ett mail med en massa frågor om resan, väder, kompisar och lite till, efter några dagar kom svaret...

Här är fint, Hälsningar Hampus.

Försökte en gång till, med samma korta svar och nämnde detta för Hampus mormor, "det finns en blogg som vi kan följa vad som händer", en stund senare fick jag adressen av Hampus pappa Dennis.

Nu har jag läst alla rapporter och kommentarer och det var otroligt vad ni kan skriva, och Per det är nästan Mats Olsson klass på det du skriver, tack för det, men du har kanske lärt dig skriva från någon i din närhet...

Men...

det är första gången jag har hört och sett att en hund kan skriva och blogga, helt otroligt!!!

Vi har också hund, men han kan inte skriva..ännu!!

Hoppas ni fortsätter i samma tempo med skivandet och orkar hålla på så vi kan följa er däröver.

Per du tyckte det var roligt med kommentarer och att vi gärna fick presentera oss så ni vet lite.

Min fru, Margita, är syster med Hampus mormor, och blir då moster till Hampus mamma,

och jag heter Göran och är gift med min fru, därav släktskapet!

Gott nytt år till alla från Råby.



2009-12-31 @ 14:39:36
Postat av: Ajis Pajis igen...

Hej Pelle, Kim, Hamper & ni övriga kära läsare!



(Ajis Pajis fått lite storhetsvansinne här?)



Nå i alla fall.



Jag har en blogg. Det är inte det som är problemet. Problemet är att gräset alltid är grönare på andra sidan. Pelles blogg är liksom hetare än min egen.



Och Göran. Hundar skriver bättre, roligare, mer, vågar ta ut svängarna, tänker liksom inte så mycket utan går på "flow", du har nog bara inte upptäckt det ännu.



Jag har förresten fått en egen BOK den här veckan. Matten slängde upp 600 spänn för att få se Ajis Pajis på 56 fullmatade sidor. Pelle fick också vara med. Ingen annan. Inte matten. Inte Jenny. Inte Ante. Bara Ajåna Pajåna och Pelleponken. Nu ligger jag och kikar i boken mest hela tiden...



Strax skall vi iväg och parta jag och matten.



Gott Nytt ÅR!



Ajåna Pajåna & matten (som idag lånade min blogg och mina formuleringskonst till en massa trist hästprat!)

2009-12-31 @ 15:12:30
URL: http://vovvetankar.blogg.se/
Postat av: Kims mormor MONA

Just nu håller jag på som mest med att förbereda oxfilen,och hasselbackspotatis.

Vi har fått otroligt mycket snö,Olle har jämt göra med snöröjningen.HSK behöver inte ha snökanonen igång,snön kommer från ovan i år.

Hoppas att ni får en riktigt trevlig NYÅRSAFTON,kom bara ihåg att ni bor borta under natten,så ni inte går fel väg till arbetet.Kramar till er från MORMOR

Olle hälsar ochså.

2009-12-31 @ 15:53:19
Postat av: Pelles mamma

Hej Pelle!



Jag har varit hos mormor och morfar och ätit middag. De hälsar JÄTTEMYCKET till dig och jag berättar en del små saker som du har skrivit (sånt som de förstår sig på) och säger att du hälsar till dem. Då blir de glada.



När jag var där så ringde jag till Jenny och vi önskade henne gott nytt år. Hon satt och åt med de andra i Kusån.



Sedan ringde jag till Ante, han var och åt på Kina med sina kompisar.



Sedan provade jag om det gick att ringa på din mobil. Det gjorde det inte. Nu provade jag om jag behärskar det här "Skype" men så var (inte oväntat nog) icke fallet.



Jag hade så VÄLDIGT gärna velat ringa till dig. Det är som en som fattas i hjärtat när man har pratat med alla sina barn utom ett. Det är inte så att den som har tre barn har 1/3 av sitt hjärta åt varje barn. Utan ens hjärtan måste vara flerdimensionella. Så du har ett eget hjärta hos mig. En plats som ingen av de andra kan uppfylla. (Och tvärtom förstås)



Vill bara önska dig GOTT NYTT ÅR och säga att jag älskar dig och att du är den bästa som finns och att jag saknar dig så!



Ta väl hand om dig!



Hälsa jättemycket till dina kompisar!



Tusen kramar



Din alldeles egen MAMMA!

2009-12-31 @ 19:42:45
Postat av: Den bästa fastern

Hej Pelle!

Befinner mig med minsta kusinen Tilde (tre äpplen höga) i Boden på lite familjemys och har givetvis blivit tipsad om er blogg. Efter att nu ha plöjt igenom allt du och dina homies har skrivit måste jag säga att det var otroligt rolig läsning. Tur att du är en så fantastiskt duktig skribent nu när du har flera svensklärare i din anhängarskara... Du ska veta att jag har försökt tänka att vi är ju inte precis världens mest opartiska målgrupp, men har ändå varit tvungen att resignera för det faktum att du faktiskt är riktigt begåvad (så pinsam fåååår en stolt faster vara - görstolt som vi säger i Götlaborg!). Trots detta har jag lite svårt att få din uppenbara talang och "vuxenhet" (nåja) att gå ihop med lille 2-årige Pelle som sprang omkring som en liten (onykter?) dåre på tomten i Björns med en motorcykelhjälm på huvudet, storlek större än den egna kroppen... Eller kanske inte så mycket har ändrats ändå... hehe...



Fast egentligen skrev jag för att önska dig ett Gott Nytt År och hoppas att 2010 blir precis så spännande och härligt som det ska vara när man är ute på egna äventyr i den stora, galna världen! Från och med nu har du ytterligare en följare av dina upptåg.

Många kramar från Anita!

2010-01-01 @ 16:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0