Ett livstecken

 




















Egentligen orkar jag verkligen inte lägga upp det här inlägget. Redan med de få textraderna jag skriver på just nu så känner jag hur det knakar i fogarna till det som är, och förhoppningsvis kommer förbi, standarden på det jag vanligtvis skriver här. Jag tänker likförbannat försöka mitt bästa.

För er som inte riktigt hängde med i svängarna sedan sista inlägget skrevs så var det givetvis Kim som författade ett välskrivet inlägg med mycket självgodhet och skryt. Eftersom jag, Per Uneby, tar avstånd från liknande beteende förstod min familj och släkt givetvis att det var Kim som skrev men det var nog inte helt utan problem de listade ut gåtan! Jag råkar nämligen vara en av de skickligaste, vältaligaste och ödmjukaste skribenterna på hela webben.

Vi har jobbat från måndag till onsdag i veckan så att vi kunde få ledigt idag, torsdag, för att åka på personalresa till Kicking Horse som är en rätt stor skidort med mestadels puderåkning och opistade backar. Vi knallade de 20-25 minutrarna som det tar till bussen vid sjutiden imorse så det har varit en väldigt lång dag idag. Helt klart värt det dock.

Kicking Horse hade inte fått speciellt mycket snö de senaste dagarna men däremot fanns det gott om smultronställen runt hela orten om man bara orkade lyfta den ena foten framför den andra i några minuter. Vi som är lite härdade uppe i norr fixade givetvis vandringen utan problem. Men sen har vi ju vår svaga länk skåning som inte riktigt hängde med i tempot som satt kvar i benen sedan Norddalsbranten i Riksgränsen. När alla, efter många om och men, väl var uppe på toppen tog vi oss en liten vilopaus innan vi begav oss ner för en nedfart som enbart kan beskrivas som helt vansinnigt underbart. Hampus jämförde åket med något riktigt oanständigt bra vilket nog, trots allt, får tas som något positivt.

Eftersom vi fått lite mersmak på det där med att åka i backar som inte ser ut som rena rama puckelpister bestämde vi oss för att ta ett till åk på det gigantiska berget och denna gång var det minst lika bra. En helt underbar dag helt enkelt. Jag är heelt slut i benen och jag misstänker att jag har lyckats sabba mina snowboardskor också. Men ta mig på orden när jag säger att det var det fanimig värt.

Vänta bara till vi kommer till en ort med nysnö. Då blir det versaler och utropstecken i mängder som ni aldrig skådat förut.

Trots att jag sovit i omgångar på diverse bussar är jag fortfarande väldigt trött så nu ska jag försöka sova.

Gonatt.

Uppdatering;

Min mamma, som ibland ter sig vara ihopsydd med sin hund (vilket givetvis inte är fallet, hur skulle det se ut?), kan ibland spåra ur. Få för sig att hon är en hund, få för sig att hon är en tonåring i Kanada eller rent utan stjäla en oskyldig individs identitet.

Helt ärligt så är det underbart roligt att ni kommenterar så otroligt mycket, allihopa. Så för att väga upp för alla missade frågor och funderingar ni haft i kommentarerna tänker jag skriva såhär;

Har ni någon gång ställt en fråga är svaret på frågan "ungefär 12 liter vatten" och om ni någonsin velat ha ett utförligt svar angående någonting så är mitt svar "Pelikanen har en bärkapacitet på fyra gånger sin kroppsvikt.

Välkomna till bloggen alla nya läsare som jag inte riktigt hunnit hälsa på. Titta gärna in i kommentarerna, där kan ni konversera med Par. Han är mitt onda alterego från planeten "Sångsvansviken" där en hund står som härskare och en hormonstinn 14åring agerar skogstokig härskarinna med tillhörande humörsvängningar.

Tack mamma för det goda skrattet. Du kan hälsa Ajjis att hon inte behöver skämmas.


Kommentarer
Postat av: Lättad Ajis Pajis med tillhörande likaledes lättade matte

Hej Pelle!



Vilka bilder! Wow! Du är ju bäst! Bra att du fick skratta! Våran 14-åriga skogstokiga härskarinna(???) sade att vi inte behövde oroa oss. Men vem vet? Vi tänkte att du kanske hade förlorat din humor någonstans där uppe bland bergen. Skönt att så icke var fallet. Vi skall försöka avhålla oss från liknande utsvävningar i fortsättningen. Men OM det inte går uppmanar vi redan nu läsarna till en hälsosam skepsis mot allt som förefaller lite udda för att komma från Pelle, t ex att han pratar om Ajis Pajis i sin blogg. Det självdyrkande beteendet brukar ju Ajis Pajis mest göra själv. Fortfarande 32 grader kallt här. Jag, Ajis Pajis sitter dock på min håriga bak och gonar mig på snöhögen och tycker att det är för VARMT inne. Tusen hälsningar till er alla och särskilt till DIG Pelle. (Vi skulle gärna vilja se en närbild på dig. Om du har anlagt kanadensisk-gräns-polis-mustasch eller någonting?



Kram



Ajåna Pajåna

och hennes ihopsydda matte

2010-01-08 @ 08:15:24
Postat av: fredrik (som skriver som en pitebo)

hält schuuuuukt råligt verk ni ha de. jag ska säg däj att här uppi bodna är he int myche å hurr för. snarare myche å burr för, om du fatt va ja schnack om.



det är allti ssschuuuuukt rolit att läs er blogg och ja uppskattar att allti ni förgyll mina mörra här på jobbna. he e så att ja har de rätt lögnt här på jobbna och he e int allti så myche å gö'. männ som han Petter sade: "Peningar rull in som dä ska". å dä mottot lev ja efter.



ja, men ja ska fortsätt drömma mens ni lev er dröm. ha de jätte bra och jag hoppas att ni får det schiiiit kul i fortsättninga.



Tjohäjj

2010-01-08 @ 09:31:59
Postat av: Ajis Pajis igen...

Hej!



Litet problem har uppstått i min hälftengrönlandhundhjärna. Inge för att jag är svartsjuk eller nå. Men. Hur kunde Mamma Åkerlund veta att ni skulle till Kicking Horse INNAN ni hade skrivit det här??? Finns det en parallell blogg som jag och matten INTE har tillgång till? Va??? Orättvist!



Nyss tubbade vi Jenny att få kikade med när hon var i Facebook och kikade, så DÅ såg vi DIG och även att du nämnt Crazy Horse, eller vad det nu hette, tidigare. SYND för oss att vi är för ocoola, för gamla och har för många elever att ta hänsyn till!!!



Vi har en liten frågelista:



Hur går det med pengarna? Räcker de? När får ni lön? Mycket? (Om alla svaren är NEGATIVA - vänd dig vänligen till din FAR för ytterligare korrespondens i frågan!?) ; )



Hur går det med tjejerna??? Viktig fråga det där som ni tycks nonchalera. Jag kan tipsa dig om de bästa raggningsknepen (som jag iakttagit hos de översexuella hanhundar som ständigt och oavbrutet uppvaktar mig) - följ efter, nosa, markera revir, var envisa, om nödvändigt gnäll, yla och skäll!



Hur är ert nuvarande boende? Delar ni rum? (bra att veta om jag skall blogga som Par himself någon fler gång...) Vilka är de andra som bor där? Är de trevliga? Hur går det med matlagningen? Tvättningen? Det sociala umgänget? Hur ser era dagsrutiner ut? (Vi tror att ni bara städar och sover, men en hastig blick i facebook motsade ju kraftigt det luftiga tankebygget.)



Hur är det på jobbet? Är ni fast i städbranschen för alltid? Hur är de ni jobbar med? Cheferna? Gästerna? Är ni med om något roligt där?



Övrigt. Längtar ni hem? För jämnan eller bara varje kväll? Vill ni att vi också skall komma över? Matten och jag leker med tanken, vi känner liksom att vi skulle passa in där... Jobbet på Björknäs kan vi hoppa ett tag, istället ta fram våra gamla kunskaper från Bäckaskogs slott i bäddning, städning, matservering och mycket mycket annat.



Jaha, det var dagens frågebatteri det. (Vi har inte ens försökt skriva brev till våran Pelle, för vi VET att vi också får sådana där svar som "Allt ok, ringer NÅGON GÅNG. Hörs") Och vi tycker nog INTE att det där med 12 liter vatten och pellikanen(!) räcker som ett tillfyllest svar på de här frågorna. Utan vi förväntar oss något mer fylligt. Vi skulle gärna se ett kommenterat bildreportage från ert liv. Skulle vara grejer det.



Tusen kramar!



Ajåna Pajåna & matten

som VET att vi är tjatiga, men vi är liksom födda sådana



2010-01-08 @ 11:55:48
Postat av: Åkerlund

Hm, Ajis Pajis det där med att luras var kanske inte riktigt rätt, utifrån Pars synvinkel förståss, men att det var roligt förstår jag. Om lusten skulle uppstå igen är ett hett tips aussieswedes blogg, där ju matten brukar titta in i ibland. Ett säkert tips är att använda Emil som alias. (Honom har vi bloggläsare väntat länge på att få höra av). Facebook kom till för att kunna kommunicera online med min käre son i Australien, ifall vi nu skulle råka vara inne samtidigt nån gång. (Vilket faktiskt hänt). När jag då går in för att kolla läget så tar jag också en sväng förbi "Kanada" ibland. Det var så jag fick vetskap om Kicking Horse. Synd att matten avslöjade mig direkt. Jag hade hoppats att hon skulle tro att jag var sån där fjärrskådare som kan förutsäga saker, du vet.

I dag var det ännu kallare på jobbet, fast varmare utomhus, bara -25. Såg förresten på tv att apelsinodlingarna i Florida är djupfrysta.Skönt att det är helg och att det ska bli varmare.

2010-01-08 @ 17:41:52
Postat av: Andreas

Kluckar av skratt! Inte så mycket mer att säga egentligen, är alldeles för avundsjuk på er till synes massiva mängd brädåkning. Madness. Har inte min här i Umeå än, så tid-i-backen-kontot är tyvärr fortfarande på 0 för mig. Kommer dock ändras sen, ska till Åre en sväng är planen! Inte lika fett, men ändå! Så åk lite åt mig också när du har tillfälle! Madness.



Du har inte missat min nyupplagda sida hoppas jag? Försökte nå dig på msn, men det var nog lite för sent för din 9-to-5-kropp ;)



Kick it, bro!

2010-01-09 @ 15:41:46
URL: http://www.fjarrkontroll.com
Postat av: Pelles mamma

Hej Pelle!



Klockan är halv sju här, så jag tänkte att du kanske går och lägger dig snart, och slänger ett öga i datorn före? I alla fall så ville jag bara slänga iväg en hälsning till dig! Hoppas att du har det jättejättebra! Nu har det blivit i princip BLIDA här! Alla jublar! Alla djuren slank ut nu på morgonen och njuter, njuter, njuter! Härligt! Det varar väl bara någon dag. Men ett välkommet andningshål i all kyla. Sista dagen också på lovet... I morgon börjar skolan... Det har varit ett skönt lov i alla fall. Sov nu så gott och tusen kramar!



Mamma

2010-01-10 @ 06:31:21
Postat av: Ajåna Pajåna

Hej Pelle!



Hur mår du?



Jag mår bra.



Ajis Pajis

2010-01-11 @ 18:42:10
Postat av: Ajis Pajis igen...

Tjena mossen galoschen!



Vi håller på att LÄNGTA IHJÄL OSS efter att få läsa något som du skrivit här!!! Varför skriver du ALDRIG??? Jag är bara en HUND, jag är INTE så tålmodig. Jag har inte FACEBOOK. Jenny kikade i den igår, på vårt uppdrag, och sade att du skrivit en obegriplig kommentar som måste vara något internt skämt. Så vi hoppas och tror att du lever och har hälsan. I vart fall - du är bäst!!!



Tusen kramar till dig!



Ajis Pajis

med tillhörande matte, din gamla mamma.

2010-01-13 @ 08:24:13
Postat av: Annelie Hampus mamma

Hallå!!!

Var har ni tagit vägen??

Hur går det med nya jobbet? är ni kanske så trötta nu när ni ska kontollera oxå??

Ha det gott//Vi i skåne!!

2010-01-13 @ 13:12:37
Postat av: Åkerlund

Nä,nu börjar det här likna torkan på aussiesblogg. Hoppas det inte är någon sorts bloggvirus, utan bara en tillfällig viloperiod. Väntar med spänning på att få läsa mer om hur ni har det. Skriver ni inte snart får väl Aijis Pajis ta över sidan.....

Hälsningar

Anita

2010-01-13 @ 23:15:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0