Paradise, meet the swedes


Dagens flyttlass:

Vi ska äntligen få flytta upp till Panorama. Jag och Hampus flyttar idag, onsdag, medans Kim får vänta till torsdag på att flytta in. Vi ska bo i en av byggnaderna som är renodlade personalbostäder som heter Paradise. Förhoppningsvis blir det ett litet lyft att slippa vara beroende av bussarna på morgonen vilket i sin tur innebär att vi får några minuters extra sömn vilket i, i min bok, är det mest värdefulla med flytten. Jag gillar sömn.

Århundradets jävla frestelse:

Som min mamma mycket riktigt påpekade i kommentarerna tycker jag oerhört mycket om godis. Så när Hampus i förra veckan berättade om erbjudandet att hans föräldrar kunde ta med sig en godispåse till oss blev jag som i trans. Det går inte att hitta ett tidsspann på mer än 15 minuter då jag inte funderat över vilket godis jag vill åt. Det finns ju så mycket. Därför har jag kommit fram till den enklaste lösningen. Jag önskar mig ingen speciell sorts godis. Det jag däremot önskar bort från min godispåse är lakrits. Som jag avskyr lakrits.

Hursomhelst, nu när min bror även skriver att han kan få för sig att skicka lite ballerinakex (tack för tanken, det tog mig X antal colaglas att dränka mina sorger över att vi inte har dem här) så började jag fundera om det skulle vara positivt om ni där hemma kanske hade en address att skicka eventuella spontana paket till oss här borta. Därför tänker jag absolut inte skriva ut addressen här. Jag har den nämligen inte. En vacker dag dock, då kommer den ligga här någonstans och skräpa.


Till Wendela,

Nej jag behövde inte gå till doktorn med mitt öga. Det slutade bra eftersom jag sköljde bort all tvål i en ögondusch.

Tråkigt att höra att du inte åkt slalom överhuvudtaget, jag hade hoppats på att ni passat på att åka som bara tusan nu när det är mycket snö där hemma i Boden. Förhoppgningsvis kan det kanske bli lite varmare så att du får åka ner för klinten i full fart senare på våren!


Nu måste jag börja packa ner mina saker, snart kör vi upp till Pano och kollar in stället!

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Ajåna språkpolisen Pajåna

Hej!



Medan heter det, medans skriver bara de obildade bondlurkarna från typ Buddbyn, Gammelbyn, Kusån och sådana ställen. De som bor "på landet" du vet (blink till Jenny här!). De mer urbana personerna stryker s-et och sparar det till tex att sätta före ex som Ante gjorde så bra i sin sista kommentar.



Det där med lakrits visste vi, men vi tycker ändå att du skall värka fram vad du VILL även om en bra början är att veta vad man INTE VILL här i livet.



Du är bäst Pelle! Har vi skrivit det någon gång tidigare? Fast jag måste säga att din polare Kalle verkligen hade bloggat bra idag (eller när det nu var, men vi läste det idag, så tydligen kan de som åker till Australien också, fast de låter koka sina hjärnor och solar utan solskydd - tur att DU inte åkte dit, matten hade blivit absolut GALEN om det hade varit du!!!).



Vad mer? 23 grader kallt. Vägen har blivit skottad ikväll. Jag visade FÖR FÖRSTA GÅNGEN tecken på att frysa när jag varit ute medan matten varit på (dum, tråkig, okonstruktiv, ostrukturerad, urbota tråkig osv osv) konferens på eftermiddagen. Matten rikligen kompenserat mig med goda matsaker för den skull.



Annars allt bara bra, tackar som frågar! Skönt och roligt att höra att ni nu får bo uppe på berget! Att du får sova mer och att ni nu bara behöver använda bilen till diverse nöjestripper (trippar?) - inte lätt ens för den som är språkpolis!



Många hälsningar till Kim och Hamper!



Fixa gärna adress. Vissa fyller ju år så småningom. Det skulle vara roligt och mysigt att få tänka ut, plocka ihop, packa och skicka iväg små, goda, lätta och kanske även fina födelsedagspresenter!



Ajis Pajis

2010-02-03 @ 21:34:36
Postat av: ANKRRRREEEEEAS

Wohooo, så nu bor du på ett berg? Härligt värre! Se till att fixa någon form av adress dock, som vår käre mor skriver, så ska vi se vad som dyker upp i eran brevlåda... Hohoho!



Och att du skulle gilla sömn? Yup, I seem to remember that. Ehm... så mycket mer vetefan om det finns att skriva. Mamma, "t.ex." stavas med punkter, inte "tex" då det kan tolkas som att du tänkte skriva "tex mex" men avbröt halvvägs.



Livet här i Umea (ARH! Influerad av mammas evinnerliga bloggstjälande!) flyter på bra, kaffe, fest, och plugg om vartannat. Ehhm... Ska till Åre och åka bräda en vecka i mars. Tror ändå du kommer leda i "backtidskontot" dock!



Ha det gött bror!

2010-02-04 @ 08:46:05
Postat av: Ajåna språkpolisen

Amen alltså va!



I nutida svensk (internationell) standard används INGA punkter i förkortningar. Utan man skriver t ex

(till exempel) vilket är två ord. Vilket matten VET, men som hon skrev det nu blev det SÅ bra med det (tänkta) rimmade ordet "sex". ALLA regler får man bryta mot när man kan dem och vet varför man gör det. Då är det bra, kul, kreativt, begåvat etc. Om man bara gör fel för att man inte kan bättre är det kanske gulligt(?) eller också bara dumt och obegåvat. Läs annonser på blocket får ni se! Där säljs t ex många hästar med posensial och med kjänd härstammning. Kul!?



Nu ska vi inte vara språkpoliser någon fler gång!



Pelles blogg är väl för övrigt TILL för att stjälas?! Så har i alla fall vi fattat det!



Ajis Pajis

2010-02-04 @ 10:50:54
Postat av: Åkerlund

Hej grabbar!

Skönt att läsa att det inte är någon fara med ögat. Härligt att ni äntligen får flytta. Här är det mesta som vanligt. Bara lite snö i dag.Tycker det räcker mer än väl för hela säsongen nu. Börjar undra om vi inte snart kan tävla med Invermere vad gäller snömängden. Ha det gott.

// Anita

2010-02-04 @ 18:37:11
Postat av: Pelles mamma igen

Hej Pelle & Co!



Hoppas att allt är bra med er, och att ni har överlevt flytt-ur-städning, flyttning, flytt-in-städning(???), utflyttningsparty och inflyttningsdito.



Dagens rapport härifrån är ganska glädjande. För FÖRSTA GÅNGEN i år skiner nu solen och VÄRMER!!! I morse när jag steg upp var det tjugo grader, nu är det bara 16 och solen lyser stort och ljust och fint och man kan nästan inte få nog av att titta på den och tänka på det!



Jag har idag bakat bullar. Många, stora, goda. Synd att ni är där och jag är här. Annars hade det nu blivit mjölk och varma bullar!



Mormor och morfar hälsar sedvanligt mycket. De undrar också över sådana där vardagliga frågor som hur mycket du tjänar, om bilen går bra, om era arbetstider, hur vädret är, om det är mycket prat om OS osv osv.



Jag kunde inte annat än humma på de där frågorna. Jag berättade om att ni nu fått flytta upp på berget. Vilket t o m mormor och morfar förstod var en stor ärebetygelse och ett kvitto på att ni på "pano" anses som de fina och skötsamma och duktiga ynglingar ni är. Sedan övervägde jag upp jag skulle berätta om den där "såp-incidenten". Men jag gjorde inte det, med tanke på att då skulle mormor fråga "hur har Pelle det med ögat?" de närmsta fyrtio gångerna jag träffar henne. Morfar skulle nog känt igen lillpojken i er utifrån sig själv.



Kalle Grenemark och Co skall i alla fall till ert land och bevaka skidskyttet. Så det känns som att nu är vi också nästan där.



Obs! Räknas ALLA svarta och salta godisar som lakris???



Jag var också godissugen igårkväll. Men eftersom man bor som man bor och är den man är så fick jag vackert nöja mig med att syna alla hyllor i skåparna längst bak och längst bort. Päroncider och några ostkrokar blev det framgångsrika resultatet av den räden!



Nu skall jag ut i SOLEN med Ajåna Pajåna, som också hälsar, fast just nu sover hon, mätt och belåten på BULLE. Den löjliga och osmakliga hundmaten i skålen låter hon vara tills vidare (tills Snuffe kommer och sätter sig bredvid skålen, då får hon helt plötsligt bråttom).



Tusen kramar!



Mamma

2010-02-06 @ 12:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0