Inlägget som tog fyra timmar


Efter överdrivet många överflödigt gnälliga kommentarer beslutade jag mig äntligen för att knepa och knåpa ihop ett inlägg här på bloggen. Inte mycket har hänt sedan sist, därav inläggstorkan, men det finns fortfarande en hel del lustiga och underhållande historier att berätta om. Sen om de är speciellt relevanta eller betryggande återstår väl att se. Jag kom nämligen på den underbart bra idéen att skriva ett inlägg vars skrivande sträcker sig över fyra timmar.

Så när jag nu börjar är klockan ungefär sex på kvällen här i Kanada och ungefär två på natten i Sverige vilket gör att ni därhemma får vänta tills klockan sex på morgonen innan ni kan åtnjuta dessa underbara, underhållande och underfundiga ord.

Idag har jag och min ständige arbetskamrat Hampus krigat oss igenom två stycken rum. Tiderna på Panorama är rätt långsamma nu, det är rätt ont om besökare vilket i sin tur innebär lite städning. Vi städade två rum med två respektive tre sovrum vilket tog oss ungefär 5 timmar totalt. Vi hittade lite kakor i ett av rummen så det var en rätt bra dag ändå.

Justja, jag har ju lite nyheter trots allt. Jag och Hampus har, enbart på grund av vår höga städkvalité, blivit "befodrade" till självkontrollerande städare. Jag vet, titeln låter väldigt mäktig och välavlönad men egentligen innebär den enbart att vi tjänar lite mer pengar/städat rum samt att vi inte behöver en barnvakt som kollar en extra gång så att vi verkligen fått bort all hudavlagring i badkaret. Dessutom kanske, men bara kanske, vi får en radio på de extra stressiga dagarna. Då jävlar ska vi snacka svenska tills det börjar glöda i radion!

Vi har börjar bli lite långhårigare och sjaskiga ju längre tiden går här borta i Kanada. Jag har lovat mig själv att spara ut riktigt långt och mysigt hår, Kim ville senast igår att jag skulle raka honom lite i nacken och Hampus har minsann hängt på det här med att spara långt hår. Däremot har han valt en lite tveksam vinkel av det hela. Han vill nämligen färga håret. Det finns inte ord för att förklara hur chockerad jag blev när jag förstod att vi umgicks med en sån där hårfjolla som ska köra in vax och gelé och mousse och smink och gräddfil och vitlöksdressing i håret för att kunna vistas utanför dörren. Att han sen dessutom vill färga håret gjorde mig så upprörd att jag allvarligt överväger att inte dela med mig av kakorna som vi (egentligen JAG) hittade idag.

Salsa. Smaka på ordet. Låt det rulla över tungan lite lurigt sådär. Man känner att det bränner. Man känner att salsan är till för att ätas och inte dansas. Den som snodde namnet Salsa till en fjollig sombrerodans borde kölhalas. Något så underbart, livsberikande och fruktsamt som salsa bör inte ens säljas i affärer. Jag lovar härmed att lägga min nästa röst i riksdagsvalet på det parti som utlyser statsmonopol på Salsa. Stark som bara den ska det vara också, sådär så att det riktigt river i munnen efteråt.

Jag ska förklara hela salsahysterin lite mer ingående. Vi har blivit salsafrälsta här borta efter att vi en lycklig dag i januari hittade en burk salsa i ett av rummen. Förvisso var det bara mediumsalsa men man märkte omedelbart att den legat framme och dragit sig ett tag. Vi tog med salsan till nästa rum där vi hittade en påse chips. Men det var inte vilken påse chips som helst. Det var en påse Habanerochips. Habanero. Tillsammans med salsan skapades en elakartad tungbrännare som närmast kan jämföras med... med... eeeh... något riktigt jävla starkt helt enkelt. När vi senare på kvällen åt upp det hela drack jag en halvliter isté för att hålla hettan i schack. Så gott. Så starkt. Så såsigt. Vi ville ha mer.

Därför gick jag och Hampus till Sobeys (lokala mataffären) och spanade in den starkaste salsan väster om Mississippi. Fireball Salsa. Ikväll ska den testas tillsammans med en chipssmak som heter "Scream Cheese". Det kommer bli en sittning utan dess like.

Nu har det gått 20 minuter och jag har redan skrivit alldeles för mycket. Dags att ta en rast. Ses efter den delikata middagen!

Tillbaks igen efter en go och glad middag med nästan alla inneboende i strutsfarmen. Hampus hade kokat ihop lite kycklingnuggets och ris som givetvis avnjöts tillsammans med lite delikat salsa. Dagens middagskonversation gick ut på att göra José (en chilenare som vi bor med) så pass obekväm som möjligt och därefter kom det ut att det tydligen är en fest hos Pablo (en annan chilenare, som vi inte bor med). Dumma som vi är tänker vi givetvis gå de underbara, slaskiga 20 minutrarna dit för att spana in stället. På en onsdag!!

Nåväl, jag har hört talas om att vuxna får festa mitt i veckan. För att fira liksom. Fira att veckan är halvvägs över eller hur det nu var.

Mitt fyratimmarsbloggande kapades alltså dramatiskt ner till endast två timmar. Hoppas att ni fick alldeles nog med överflödig information om vad som pågår här i huset!

Gonatt Sverige!



Kommentarer
Postat av: AJåna Pajåna + matten

Hej Hopp Pelle!



Du är bäst!!! Skönt att du tar LITE intryck av vår gnällighet i alla fall. Du berättar så roligt så det är INTE UNDERLIGT att vi vill ha mer. Det är liksom som att han en egen författare till Larson hemma, också har man redan läst sista numret tjugo varv (den tidningen skall tydligen upphöra, men vi har köpt sista numret till ditt fromma).



Tusen frågor hopar sig!



Tog det 20 min, två timmar eller fyra timmar att skriva det där inlägget??? Uppgifterna från ditt håll är motstridiga! Vi tippar på 20 min effektiv tid, uppdelat på två timmar?



Varför får inte KIM som vi får ett så oerhört gott intryck av via den här bloggen vara självkontrollerande städare? Är det för att han har klättrat ännu högre i hierarkin?



Kul att DU helt plötsligt vurmar för en NY rätt!!! Det sägs ju att det vidgar ens vyer att vara ute i världen. Vi borde också vara det lite grand. Jenny hade bakat den nya sortens muffins häromdagen med farmor och tog med hit. Då var matten RÄDD för att prova dem för att glasyren liksom skrek ut olika budskap i neonfärger. Till slut tog matten en GUL och den var GOD. Men rädslan att prova nya saker är ENORM. Inte för mig förstås. Maten och Jenny köpte kebabpizza på Blå Ängeln en kväll. Sedan dess har JAG fått pizzabitar i maten varje dag. (Hur smart som helst att köpa en FAMILJEpizza till myrätarna matten och Jenny, tur att JAG finns som har lite ätkapacitet...)



Vad mer? Nu är det 15 grader kallt här igen. Men vi fick i alla fall njuta ett par dagar av värmen. Lärarna på SP planerade igår den traditionella friluftsdagen i Kåbdalis till i slutet av mars. Tydligen har de någon ny lift och kanske en ny backe också? Alla lärarna tror i alla fall i den här fasen på en formidabel succé. Rektorn skrämde livet ur matten och arbetslaget igår. Han förde fram idén att de skulle jobba tematiskt-ämnesövergripande i fem veckor per termin. Alla lärarna kränger nu som skepp i motvind och alla disparata tekniker för förhalning ses nu över, dammas av och hålls i beredskap. Igår fick 40 lärare på Björknäs (än så länge oklart vilka för matten) varsel. Så i valet mellan pest och kolera väljer matten tematiskt arbete. Om hon blir tvungen.



Var glada över att ni är i Canada och att ni har jobb. Har blivit befordrade t o m! Arbetsmarknaden är INTE ljus just nu.



Mattens älsklingsfotograf Ulf Sjöstedt är död, det fick matten reda på i förrgår trots att det hänt för ganska länge sedan. Så vi har sorg här i huset och matten undrar VEM SKALL HON BREVVÄXLA MED NU??? Hon och den där Ulf skrev massor med sidor långa BREV till varandra. Undrar så flundra om Pelleponken och hans blogg ligger illare till än vanligt??? (Bra kreativ språkförmåga jag har, eller hur?)



Nej, förste städledare. Nu skall vi läsa det där roliga inlägget en gång till, dricka kaffe respektive äta hundmat med kebabpizza, sedan gå en prommis, sedan ligga på snöhögen resp. åka till jobbet.



Tusen kramar!



Ajåna Pajåna och matten

som nu är nöjda och glada över din prestation vid tangentbordet, vi upphöjer dig härmed till SJÄLVKONTROLLERANDE SKRIVARE!

2010-01-14 @ 07:17:02
Postat av: Åkerlund

Förlåt det var inte meningen att verka gnällig, men att läsa er blogg har blivit en vana, ja jag får nog erkänna att det nästan känns som ett beroende. Därav "muttrandet i senaste inlägget.

// Anita

2010-01-14 @ 15:33:35
Postat av: Ajis Pajis

God morgon (för oss) eller god kväll (för er) eller vad man nu skall säga?



Hoppas att du/ni har det bra.



Jag och matten tycker att det är VÄLDIGT BRA när fler än vi är tjatiga om bloggandet. Fortsätt skriv! Det tycker alla här, både de som har förstånd att säga/skriva det, och de som i det tysta tålmodigt uthärdar skrivtorkan. Hur det är i Australien törs vi inte ens tänka på. Men vi tror att när man kommer dit blir man så solstekt och grillad att alla kloka tankar och roliga kommentarer liksom går upp i rök?



Detta är ett oblitt öde som INTE får drabba våra kära Canadabor! Hur skulle VÅRA liv se ut då??? Nu vill vi, igen, veta "allt om allt". Hur är det med OS-febern? Skall ni iväg och kika? Är det SLASKIGT hos er som du antydde sist?



Morfar och mormor skrattade gott åt att ni hade blivit befordrade till "självkontrollerande städare" igår när vi var där en sväng. De hälsar så mycket (de har inte FRÅGAT om vykort, men JAG kan ju säga att jag tycker att det är DAGS för ett sådant!!!). Plikten kallar. Typ. Vi här tror så här. Att ni har haft så mycket att göra på jobbet så att ni därför inte har kunnat/orkat jobba. Men nu förstår vi att ni har så LITE att göra på jobbet så att det därför inte blir något skrivande? Va? Vad GÖR NI hela dagarna EGENTLIGEN???



Idag är det lördag här. Vi skall på stan och göra mysiga lördagsärenden. Handla lite (OBS! BLÖTMAT! GLÖM EJ!!! säger katterna...), gå på biblo, kanske köpa med oss en biskvi/myrstack hem från Opalen också. Ikväll blir det "filmtajm", vi har en liten trave att välja mellan. Om inget annat roligare kommer emellan förstås.



Matten tycker att hon tog den ULTIMATA bilden igår. Den skall läggas upp på MIN blogg snart.



Tusen kramar!



Ajåna Pajåna och matten

2010-01-16 @ 06:51:36
URL: http://vovvetankar.blogg.se/
Postat av: pankan

Pelle, jag kan faktiskt minnas att du också har vart en hårfärgande person! Så sluta klaga på denne Hampus.

För övrigt så är bloggen väldigt underhållande :) Blev stööört sugen på salsa och nachochips och kanske lite taco till de också!! Hahaha

2010-01-16 @ 16:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0