Smygstart!


Liksom vilken berättelse som helst så behöver berättelsen om hur Per och Kim tog sig hela vägen till Kanada en bakgrund, en förklaring helt enkelt. Det enklaste sättet att förklara det hela, vad vi pysslar med egentligen, är väl att svara på de enkla frågorna; vem, var, varför och när?

Vem?


Jag heter då Per Uneby, jag har pluggat samhällsvetenskapsprogrammet i 3 år och nu har jag äntligen fått chansen att prova mina vingar ute i världen. Det kan verka konstigt att jag hellre åker till Kanada än Australien som många av mina kompisar ska göra men jag har egentligen alltid varit lite av en vinterälskare. Min pappa köpte en plastbräda åt mig och min bror när vi var 7 och 9 år gamla och genom åren har intresset växt från att vara ett tvång, ja nästan ett straff till och med, till att vara något som jag känner att jag verkligen brinner för. Något som jag kan tänka mig att fly land och rike för att få göra.



Min respartner Kim Svedlund har ett minst lika brinnande intresse för det alpina. Men vi börjar i en annan ände. Kim pluggade också samhällsvetenskapsprogrammet i 3 år. Däremot blir inte Kanadaresan Kims första spännande resa för att följa sitt intresse. Kim flyttade nämligen hela vägen upp till Boden för att följa sin dröm att bli skidskytt. Efter att ha dragit däcket några varv i barkspåret i Hallstavik ledsnade Kim helt enkelt på de slaskiga vintrarna och packade sitt pick och pack till Boden.

Första gången jag verkligen träffade Kim var faktiskt just i en skidbacke. Vi var på programresa med skolan till Storklinten och Kim hade fått för sig att ta sina längdskidor och åka ner för slalombacken. Sagt och gjort stod han på skidorna hela vägen ner och till råga på allt så åkte han snabbare än mig ner. Inte alls bra för min image!




Var?

Vi kommer att sova, äta och sova ännu mer i en stad som heter Invermere. Staden ligger i delstaten British Columbia men närmaste "stora" staden är Calgary, som ligger 3,5 timmes bilfärd bort, som ligger i delstaten Alberta. Jobba, åka skidor och snowboard kommer vi att göra på skidorten Panorama Mountain Resort som ligger ungefär 18 km från vårt hem i Invermere.

Orten har ungefär 350 anställda från hela världen och vi är lyckliga och glada över att få jobba där. Själva berget som vi kommer åka upp och ner för ungefär tusen miljoner gånger har en fallhöjd på ~1200 m och där finns 3 st rymliga sittliftar som ska ta oss upp till toppen där det passande nog finns en liten slinga som heter "top of the world" där det verkar vara helt underbar utsikt! Jag bjuder på en utsiktsbild över hela berget. Jag antar väl att den upplysta delen är den delen av backen där det går att åka på kvällen.




Varför?

Jag och Kim är, som sagt, riktigt intresserade av att åka bräda och skidor så när vi blev less på hösten i Boden någon gång under sista året på gymnasiet så beslutade vi oss för att jobba på skidort när vi gått ut. Vi började med att kolla runt i europa men det var tydligen ganska svårt att få jobb i typ Schweiz så vi tog ett steg till och bestämde oss för att sticka till Kanada. När folk frågade vad vi skulle göra när vi gått ut blev standardsvaret; "Vi ska jobba på skidort". Hur sjukt det än känns att det blev verklighet av det hela så kommer det verkligen att hända.

Givetvis är det uppenbara svaret på frågan "varför?" helt enkelt; för att vi vill åka snowboard och skidor i de riktiga bergen.

När?

Jag och Kim lämnar Boden någon gång mellan den 20e och den 22a november och därefter väntar en dryg vecka i Hallstavik där jag förhoppningsvis får träffa lite av Kims släkt så att de får träffa snubben som kidnappar deras lilla Kim under ett år och tvingar med honom till Kanada. Därefter väntar en sjujäkla flygresa den 29e november där vi dessutom ska plocka upp en dansk kille på flygplatsen i London som vi ska jobba och bo med under året.

Egentligen känns det som att det är rätt länge kvar tills vi åker. Det har nog inte riktigt sjunkit in ännu. Först och främst ska vi ju ta farväl av alla kompisar som sticker till Australien och jobbar där ett år.

Hed mänliga välsningar,

Per U

Kommentarer
Postat av: Kim

imponerande jobb per, 5 snowboards får du av mig! (Y)

2009-11-07 @ 09:09:08
Postat av: mamma

Hej!



Din blogg är redan en stor favvo i Gammelbyn!!!



Mamma

2009-11-09 @ 14:59:03
Postat av: Jenny

Tillagd på bloggkoll, check! Snygg header förresten!

2009-11-09 @ 16:12:03
URL: http://justbyjenny.devote.se
Postat av: Åkerlunds

Snygg blogg. Har lagt in er som genväg på skivbordet. Måste ju hålla lite koll på er nu när vi inte längre träffas live. Ser fram emot många vintriga rapporter, som motvikt till andra rapporter om solen i Australien.

2009-11-15 @ 22:44:51
Postat av: Mona Kims mormor

Det var roligt att läsa på bloggen,det ska bli kul att träffa Per

2009-11-19 @ 22:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0