The usual suspects


I vanliga fall hade jag beskrivit allt som har hänt under veckan och hur åkningen var och så vidare. Men inte idag. För idag har Kim efterfrågat något riktigt smaskigt. Därför bjuder jag på en top 10 lista över några av mina favorithändelser hittills i Kanada. Räkna inte med någon inbördes ordning förresten, det blev för svårt.

10. Hampus sprutar öl genom näsan.

När vi skulle ut i Vancouver bestämde vi oss för att ta oss till närmaste krogen. Turligt nog låg den runt hörnet. Vi slog oss ner vid ett bord som låg rätt nära bardisken. Vi fick vår öl, spanade in stället och hade det allmänt väldigt trevligt. Då knallar en kvinna som var kraftigt överviktig in. Jag och Kim körde ett stående skämt med Hampus under hela veckan i Vancouver som gick ut på att Hampus föredrog sina kvinnor riktigt runda och goa så när den här kvinnan klev in på krogen kollade Kim på Hampus och sa "hon är väl ungefär din storlek?". Hampus skrattar till lite smått, tar en klunk öl och mitt i klunken säger jag "näää, hon var lite för liten". Resultatet stod sig inte att vänta utan snart hade Hampus spraymålat mitt glas och bordet med öl.

Ingen överviktig kvinna skadades, förolämpades eller förlöjligades under kvällen.

9. Team Sweden tar en genväg till krogen.

Vi ville till Ray Rays'. Vi ville inte att det skulle ta lång tid och vi ville verka riktigt manliga. Man skulle kunna säga att vi var ute efter ett äventyr. Vi började med att kolla hur den tilltänkta genvägen såg ut genom att använda oss av google earth. Givetvis verkade allting frid och fröjd. Inga berg, klippor eller syrabad låg i vägen. Så vi började traska.

Efter att ha hoppat över ett staket kom vi till en väg. Efter vägen kom vi till en skog. Typiskt nog låg skogen väldigt dåligt placerad mitt i en sluttning. Det lilla snötäcket som låg i skogen gjorde att det blev extremt halkigt så vi trillade, gled och plumsade oss ner för sluttningen ut på ett tågspår. Hampus förlorade en öl i striden med skogsmonstret. Vi kom fram till Ray Rays' efter 20 minuters gång. Exakt lika länge som det tog de andra som gick till baren med den enda väsentliga skillnaden att vi kände oss som riktiga män. Utforskande och modiga män som till slut blev tvungna att ljuga om hur länge det tog att gå till baren.

8. Jon Olsson vill ha vägbeskrivning.

Hampus stod uppe i stora skidhallen och väntade på sin arbetskamrat. Han får syn på sin stora idol Jon Olsson iklädd en extremt läcker fartdräkt så han avfyrar ett klassiskt Hampusleende. Jon reagerar, knallar fram till Hampus som skakar i skorna och frågar lite snabbt "Do you know where central check-in is?". Hampus svarar "Aaah, du tar höger här nedanför och följer vägen bara så ligger det på vänster sida". Jon svarar lite snabbt "Thanks" och tar några steg innan han inser vad som hänt. Han vänder sig om och frågar "Snackade du just svenska med mig?".

7. Mustaschkillen skrämmer livet av oss.

Så vi hade arbetsplatsgenomgång de första dagarna här på Panorama. En hel armé av chefer och andra viktiga personer fick snacka i några minuter om vad de pysslade med och liknande. De flesta lämnade inget speciellt intryck på någon av oss. Förutom Mustaschkillen. Han är ansvarig för säkerheten ute på berget vilket innebär att han ska se till så att ingen av oss dör när vi åker.

Mustaschkillen använde sig av en mycket effektiv metod. Han skrämde verkligen skiten ur oss. Han berättade om dödsfall, laviner och allt hemskt som kan hända när man åker. Jag kan inte riktigt beskriva hur han lyckades skrämma oss så hårt men efter det talet vet man bannemig bättre än att åka under flagglinan, testa offpistrepan "Jessies Monster" eller att ens tänka på att åka utanför pisten utan lavinutrustning. Han kommer att rädda oss om något händer men efteråt kommer han att säga "I told you so." och vara allmänt asförbannad och riksläskig.

6. Sam klär upp sig för "ugly prom".

Vi har hittat en vän från Nya Zeeland som är extremt lik Sam i sagan om ringen. Han heter dessutom Sam så han är en uppenbar favorit på jobbet. Han är lite fumlig av sig, gillar böcker ohälsosamt mycket och är bra mycket kortare än mig. En riktigt go typ helt enkelt.

Första veckan på panorama skulle vi alltså ha en personalfest med temat "Ugly Prom". Alla försökte klä sig så fult som möjligt så det var väldigt roligt att se vad alla hade skrapat ihop utklädnadsmässigt. Alla utom Sam såklart. Sam kom iklädd en stilig grön kavaj som satt som gjutet över ett par beiga chinos. Han hade sitt krulliga hår och sina bästa glasögon.

Ingen, verkligen ingen, såg det fula i Sams kostym. Vi misstänker att han är en riktig kvinnokarl som försöker dölja det så gott som det går, bara för att inte utglänsa oss andra dödliga. Tyvärr misslyckades han med att dölja sin charm den kvällen.

5. Per skämtar till det men vem som helst som kliver in genom dörren.

Lustig och underhållande som jag är försöker jag ofta skämta till saker som annars är rätt tråkiga. Som när någon kliver in genom en dörr. Bästa sättet att göra det så roligt som möjligt är väl ändå att sticka ut huvudet från väggen och köra den klassiska "Jag-ser-ut-som-att-jag-kommer-fram-från-under-ett-bord-men-egentligen-kommer-jag-från-kanten-på-en-vägg". Det är den där man sticker ut enbart huvudet och två armar.

Så jag och Hampus städade ett rum någonstans uppe på berget. Hampus ska gå och hämta lakan i förrådet så jag beslutar mig för att göra klassikern och kolla fram runt hörnet. Jag drar på mig ett riktigt fånigt leende och hivar ut huvudet. Då ser jag min chef ståendes i dörröppningen. Hon säger "Hi Per" och mitt ansikte blir ungefär samma färg som ketchup. Efter den dagen kollar jag alltid vem som kliver in i rummet först.

4. Angus korvar sig ner för en sluttning.

På kvällen då det var Ugly Prom tog vi sista bussen hem till Invermere. Vi åkte buss med några som bodde i ett lägenhetshus tvärs över gatan från vårat vita, äckliga hus. En av killarna hette Angus och han hade på sig en riktig skoteroverall från det glada 80-talet. I sin skoteroverall var Angus tydligen odödlig. Han bevisade detta genom att rulla ner för en 10 meter lång sluttning och dunsa rakt in i träd och staket. Som vi skrattade.

3. Hampus ser en blå 240.

Hampus har, sedan vi kom till Kanada, varit besatt av att ropa "VOLVO!!" varje gång han får syn på en volvobil. Han säger att han inte kommer köpa en när han kommer hem men det tror jag vad jag vill om. I vilket fall som helst så fortsatte denna vana när vi kom till Invermere. Oturligt nog är inte Invermere lika volvotätt, eller stort för den delen, som Vancouver vilket resulterade i färre volvoskrik.

Sen en dag när vi stod i stora skidhallen kollar vi ut genom glasrutorna i lobbyn och får syn på en blå volvo 240 kombi. Som tagen ur ett avsnitt av Svensson Svensson. Hampus vill gå ut till ägaren och fråga vad han vill ha för vrålåket. Efter många långa blickar beslutar vi oss till slut för att återgå till arbetet. Med enorm besvikelse och uppgivenhet går vi in i hissen. Vi såg aldrig den blåa volvon igen.

2. Kim tappar fattningen i jakten på nyckeln

Situationen ägde rum när vi var mitt i den oerhört snabba flytten till ostridgefarm. Kim trodde att hans nyckel var försvunnen så han går bärsärk i rummen, vänder upp och ner på allt i jakten på nyckeln till sitt rum. När han inte hittar den utgår Kim från att någon av oss har tagit den och ska skämta med honom. Kim traskar först in i mitt rum, vänder upp och ner på allt som kan vändas upp och ner. Han vänder sig mot mig och säger "Har du tagit nyckeln? Det är inte ens ett kul skämt längre". Jag svarar att jag inte tagit den så han går vidare.

När han kommer till Hampus rum frågar han först om det var Hampus som tog den. När Hampus sagt nej frågar Kim ännu en gång om det var Hampus och säger att det inte är kul längre. Han knuffar till Hampus när han frågar och lämnar sedan rummet i ett moln av ilska och förtvivlan. Han fick senare tillbaks nyckeln av sin granne som hade råkat ta den av misstag. Ingen Hampus blev skadad. Kanske lite förbannad och förvirrad bara.

1. Svenskarna intar ostridgefarm.

Så fort vi genomfört den oerhört snabba flytten till ostridgefarm stormade vi upp till köket, skakade hand och hälsade lite snabbt på alla som bor här innan vi halar fram den 1x2m stora sverigeflaggan och hänger stolt upp den på väggen. En chilenare tittar intresserat på och konstaterar att vi gör lite som vi vill redan under de första 10 minutrarna vi bor i huset.

Jag kan lova er att det finns få saker som är så motiverande och uppiggande som att se en gigantisk svensk flagga hänga vid frukostbordet på en riktigt tidig arbetsmorgon. Jag kommer att spendera många morgonar med att tänka på er där hemma. Vi saknar alla er där hemma väldigt mycket och tänker ofta på er.



Jag önskar att jag inte skrivit så långt men det blev som det blev.

Gonatt!


Kommentarer
Postat av: Pelles stolta mamma!

Hi Par!



Nobelpriset är så gott som ditt redan! Detta är ju läsning som räcker i flera dagar (ops! Skulle jag ha skrivit så där? Nej, det skulle jag inte. Vila upp dina pekfingrar och skriv sedan MER!) och själv är jag mest förtjust i mustaschmannen och undrar om du kan hälsa till honom från mig? Du ska inte säga något om "mamma" utan du ska säga "blink, blink"! Ha det bra! Rulla inte nedför slänter! Krocka inte med träd! Spruta inte ut öl genom näsan fler gånger, åtminstone inte de kvällar då ni spanat in söta tjejer att göra gott intryck på, skoja så där med chefen kan ni nog fortsätta göra, de måste tycka att ni är GULLIGA! Jag längtar efter dig också! Mer än mest! Ikväll kommer Ante hit. Vi skall äta min goda traditionella laxmiddag med Hasselbackspotatis och ugnsbakadade tomatar (ja, just ja, DIG går det ju inte att läska med dem...) och god efterrätt också.



Tusen kramar!



Mamma



P.s Vi fotade oss igår, så du kan visa mustaschmannen hur jag ser ut i Canadensisk(?) ryssmössa, allt finns i Ajjis Pajis blogg.

2009-12-29 @ 06:13:28
URL: http://vovvetankar.blogg.se/
Postat av: Annelie & Chippen

Godmorgon på er grabbar!!

Mycket intressant 10 i topp-lista...

Jag gillar oxå Svenska flaggan(bra killar,- bara visa vilket land som är bäst,det ni gjorde är lite osvenskt...gillas:)Tänk på att det snart är OS,och då behövs ju all stöttning till svennarna...

Skulle gärna vilja se hur du ser ut när huvudet kommer ut från en vägg????Finns det bild på det??

Som alltid Per...tummen upp till dig...

Tänk om inte du haft denna sidan...då hade vi minsann inte visst mycket vad Hampus har för sig i Kanada;)

Ha det så gott//Hampus Mamma

2009-12-29 @ 14:25:23
URL: http://www.grabbarnassida.dinstudio.se
Postat av: Andreas

Men ganska nice ni verkar ha det! Sjukt gött inlägg, många "sitta-och-småskrocka-för-sig-själv"-ögonblick! Stort det där med Jon Olsson, och kan tänka mig att din chefs blick efter din "överraskningsattack" (i bästa eldledartradition, såklart) var priceless! Haha skrockar tillochmed lite nu när jag skriver om det... Lär ha vart guld.



Nu kallar mamma på mig för lite fruktsallad! EFTERRÄTTSMADNESS! Ska äta åt dig också, på samma sätt som jag festar åt dig här också nu när du är borta. Det är en tung börda att bära.



Peace brorzan, vi får skypa nån dag! Ha det göööööött!

2009-12-29 @ 17:53:03
Postat av: Pellepappan

Fantastiskt kul läsning, undrar hur den alternativa, inte än publicerade 10-i-topplistan ser ut...eftersom preskriptionstiden, enligt min erfarenhet, brukar vara ca 3 år så får jag väl ge mig till tåls ett tag i väntan på de riktiga godbitarna.

2009-12-30 @ 22:49:56
Postat av: Lovan

Hahaha, gillade Jon Olsson grejen!! Hoppas Canada är grymt, ta det lugnt och ha det så bra! ;)

2010-01-07 @ 14:29:44
URL: http://lovisajonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0