Kneget, jobbet, arbetet.


Idag genomförde vi den första riktiga arbetsdagen på Panorama. Vi knegar som städare på hotellen och lägenhetsuthyrningen så vi har egentligen hand om det absolut viktigaste, enligt våra arbetsledare, intrycket som kunden får. Varje gång en kund ser ett rent handtag, en vikt handduk eller ett fyllt saltkar ska kunden tänka "Wow, det är någon som lagt ner sin tid på det här rummet, det märks!". Vi är de tysta arbetarna. Vi är de som kittlar ditt undermetvetande. Vi är de som, hår för hår, rensar din toasits.

Städanted i sig är inte så värst farligt. Det är först när man kopplar i medvetandet och tänker "herregud, här har någon verkligen kräkts" eller "tänk så många tarmbakterier som ligger på mina fingrar just nu" som det börjar bli obehagligt. Knepet med kneget är att knäppa av knoppen. Det gäller bara att föreställa sig en solig aprildag med -5 grader och nyfallen snö sen rullar det på rätt fint vill jag lova.

Det är ju lite annorlunda mot för hur det brukade vara hemma i Sverige. Jag knegade nån timme hemma i Kusån med att lyfta möbler eller skräp från punkt A till punkt B. Easy as that. Här ska jag knega i 9.5 timme för att få ett rum att se bra ut enligt en fyrstjärning standard i ett land där jag aldrig vistats förut. Det är lite knepigt ibland. Jag kommer vänja mig, det kommer att bli rutin och det kommer att bli väldigt tråkigt. Det kommer att bli nyttigt för mig. Livet kan väl kanske inte vara friscoburgare och ikeamöbler hela tiden. Ibland måste gulhandskarna på.

I övrigt rullar det på väldigt bra här. Vi har ställt oss i bostadskö för att få flytta upp på berget (inte på fredrik) så att vi kan vara ute längre än 9 på kvällarna, trots att föräldrarna kanske inte är förtjusta i tanken så är det lite tråkigt att missa allt roligt i personalbostäderna.

Vi är lediga på söndag så imorgon, lördag, är det arbete och sedan ska vi fira Tom som fyller 19 (lagligt att bli serverad alkohol först vid 19 års ålder). På söndag ska vi sova ut och sen kan vi förhoppningsvis klämma in några åktimmar innan det är dags för en riktigt god natts sömn!

Nu ska jag försöka få min goda natts sömn. Jag bävar för träningsvärken som kommer infinna sig imorgon men den lär jag arbeta bort rätt snabbt. Justja, vi har gratis läsk på jobbet så jag mår inte alltför tokigt när jag jobbar!

Godnatt Sverige.

Kommentarer
Postat av: Annelie & Chippen

Sov nu gott killar och dröm sött,precis som de gäster på Panorama som har turen att få de rum som ni har städat och bäddat....vi ser framemot att få ett av de rummen när vi kommer i Februari,kan man önska städare till sitt rum?..för med den kärlek och inlevelse ni lägger över era städade rum så mäste de vara helt fantastiska...en Dröm för en Mor!!

Ha det gott&hoppas ni kommer upp på"berget" så fort som möjligt...så ni inte missar för mycket fester!!

//Hampers Mamma

2009-12-12 @ 07:32:15
URL: http://www.grabbarnassida.dinstudio.se
Postat av: Pelles mamma

Hej Pelle, du är ju BÄST!



Jätteroligt att läsa det du skriver! Bra att ni gör de ansträngningar som behövs så att det skall bli som ni vill ha det (flytta upp på berget osv). Hade förstås önskat att de hade gett er gratis BANANER eller något annat nyttigt istället för läsk, men, man kan inte få allt... Som mor/lärare tycker jag förstås att det är förträffligt att du/ni får prova på ett riktigt KNEG så att du/ni MED GLÄDJE ser fram emot fortsatta studier när ni kommer hem, och att ni då har vett att UPPSKATTA pluggandet för att ni vet hur bra ni har det, typ. Fast jag tror inte städandet kommer att bli så pestigt, det är precis som du säger, man kan tänka på annat under tiden, och då går det bara bra. Det hade kunnat vara värre, ni kunde ha stått i 180 grader och ångor och diskat hela dagarna. Eller ännu värre, inte haft något jobb alls. Du ska veta hur otroligt uppskattat det är att du/ni skriver och berättar. Dels att man hör att ni lever och har det bra. Och dels är man ju intresserad och nyfiken på hur det ÄR där. Det är verkligen toppen att läsa! Mats P sade i arbetsrummet när han kastade ett getöga på det du skrivit "wow, och de skriver ju MYCKET också" (med stor förvåning i rösten, SP-lärarna är inte bortskämda?!). Idag blir en mysig decemberlördag här. Ha det jättejättebra! Många hälsningar till er alla!



Kram! Mamma

2009-12-12 @ 07:59:57
Postat av: Kims mormor MONA

Kul att höra att ni börjat arbeta.vad bra att ni valde lokalvårdar yrket,får ni arbeta ett år,Så kan man ju anlita er för att julstäda till nästa jul?ELLER?

Här har vi ett lätt snöfall just nu och 0 gradigt.

jonte och pontus är här i helgen,så vi har bakat pepparkakor,olika modeller.Sköt om er!

2009-12-12 @ 13:58:36
Postat av: fredde

Foerst och fremst vill jag popeka att ni for flytta upp po the tip of the mountain varje dag i veckan.



Trevligt att ni har det bra i alla fall, och sk'o'nt att veta att ditt sockerbehov kommer att tillfredsst'a'llas varje dag per.



Grym blogg f'o'r 'o'vrigt, mycket bettre en aussiefjantarnas :)



Ps. Ni for inte komma hem med engelsk brytning eller ploetsliga infall av engelska ord.



och en sak till.... en italienare sitter och trycker en armboge i ryggen po mig HELA JEVLA TIDEN L (er po ett internetcafe), detta trots att jag trycker tillbaka, han vegrar sluta. Det skulle aldrig hent i gamla goda svea rike. Sensmoralen i detta er att vad som 'a'n h'a'nder er i ett fremmande land so kan ni rekna med att det fan inte er normalt och att det gor 'o'ver.



PUSSSSS TILL ER ALLA, even hamper, trots att jag inte vet vem han eeeee.



2009-12-12 @ 18:58:15
Postat av: Pappapeter

Det värmer i fadershjärtat att höra om er uppgradering från gymnasistglidare till hardworkingbluecollarmen...sockerPelle och en läskkran känns ju som en tuff kombination, men vi får ställa vårt hopp till att renlevnadsKim och Hampus utövar ett positivt inflytande. Som ni kanske sett på CNN där så vann ju Erik idol och imorgon kommer det att lussas i svenska skolor och hem, vem ska vara lucia hos er, egentligen?

2009-12-12 @ 22:00:09
Postat av: Annelie & Chippen

Just det!!

Idag är det LUCIA-,denna tradition med lussefirande, är ju hur konstigt det än kan låta

"SUPERSVENSKT"...så lär nu Kanadensarna hur man fira en riktig svensk tradition...ta gärna bilder om ni går Luciatåg(hi,hi)

Nåt unikt som också kommer att hända idag är att KL 15.00 kommer alla kyrkor att ringa i sina klockor 350ggr för världsmiljön!!(häftigt va?)

Hampus Mamma!!

2009-12-13 @ 11:42:41
URL: http://www.grabbarnassida.dinstudio.se
Postat av: Pelles mamma

Hej Pelle!



Idag har det varit en traditionsenlig luciamorgon här med varm choklad, lussebullar och pepparkakor och luciatittande på tv. Du skulle sett Lucian! Det är för sådana glittrande ögon, och hår som spunnet socker, som Galahad och Lancelot drog sina svärd och stred till döds. Stjärngossarna hade finnar, dreadlocks, så krulligt hår att struten trillade av och såg allmänt bortkomna ut. På morgonen har det snöat lite här. Men nu är det stilla och inte så kallt. Allt är bara väl med MIG. Jag äter riktig mat, sover ordentligt, festar inte och klär mig varmt när jag är ute.



Kram!



Mamma

2009-12-13 @ 12:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0