Fint med helg!


Äntligen är första riktiga arbetsveckan slut. Vi har jobbat från 9 till 18 från måndag till fredag och nu när det äntligen är slut känns hela veckan som en gigantisk gröt vars huvudsakliga ingedienser är städning och sömn. Jag har haft den oerhörda turen, och äran, att arbeta med min goda kamrat Hampus i hela 3 av 4 dagar. Vi har städat toaletter, kastat handdukar, gnällt på allt och alla men nu är det äntligen helg.

Idag fick jag jobba med en tjej från Invermere som var väldigt trevlig (inte så trevlig att jag flyttar hit, oroa er inte). Hon hade, likt alla andra här borta, otroligt svårt att uttala mitt namn men hon städade fort som fasiken. Vi hann med hela 10 rum på 9 timmar. Jag tänker inte avslöja min och Hampus lysande statestik men jag kan lova att vi inte gjorde några 10 rum/dag. Vi hade betydligt roligare i vilket fall som helst.

Eh, vad mer?

Jo, vi ska ut på stan ikväll. Ta några välförtjänta öl och koppla av. Imorgon sticker vi till backen med samma buss som vi brukar ta till jobbet. För en gångs skull blir det ombytta roller för oss. I vanliga fall förbannar vi de lyckliga få som jobbar men imorgon blir vi väl hatobjekten. Jag kommer njuta. Sen blir det tisdag och då önskar man såklart att man njöt mer av helgen.

Vi jobbar tisdag - fredag nästa vecka också. Det innebär att jag jobbar på julafton, både den svenska och den kanadensiska. Inte kul. Vi får dessutom inga köttbullar. Eller julmust. Eller julklappar. Eller aladdinask. Eller julklappar. Eller kalle anka.

Förhoppningsvis har vi flyttat till personalbostäderna uppe i Invermere på måndag. Där ligger det inte blöjor på borden och sådant otrevligt. Vi uppgraderar helt enkelt. Det är något att se fram emot!

Nu ska jag ta en dusch (eller raggardusch?) och sen bär det väl av. Viktigt att sova tidigt i kväll i alla fall. Puderdag imorgon om vädergudarna vill oss väl!

Pray for snow!


Kommentarer
Postat av: Par´s mamma

Hej Par!



Du glömde ett viktigt INTE (de som inte jobbar...). Men JAG som är så smart fattade förstås på en gång i alla fall ;) Nu är det bara 10 grader kallt här och alla jublar. Kyrie gjorde bocksprång när jag ledde henne till hagen, både Linus och Snuffe tyckte sig vara tvungna att vara ute och skåda begivenheten. Liksom Iona förstås.



Per! Stackars stackars dig! Du är verkligen ett OFFER i en omöjlig situation som du inte kan påverka. Din julafton kommer ju att bli HEMSK! Vad kan JAG göra för att hjälpa dig???



Ha! Jag bara lurades! Man gör VAL i livet unge man. Du har valt ditt livs äventyr och får plikta med julafton i gengäld. Vet att du tycker att det är värt det. Om inte får du väl be Kim berätta lite grand om Kierkegaard och Sartre och nödvändigheten av att välja och leva autentiskt för att bli den man var menad att vara och inte bara ett offer, en grönsak, en som följer med strömmen och ser sig själv som en som aldrig haft möjlighet att välja.



I vart fall - du är BÄST på att skriva och jag älskar att läsa det och givetvis kan du dribbla hur du vill med mig i läsandet och jag går villigt på allting. Tjej från Canada? - vi har väl aldrig ens tänkt tanken! Nejdu Pelle, jag håller ögonen öppna efter någon tjej med bägge fötterna på jorden som kan svärva till barnbarn snabbt och lätt.

Jag börjar bli lite understimulerad och det skulle vara trevligt om det kom ett par paltar hit varje helg. Min lillasyster(!!!) har nu TVÅ barnbarn - så varför inte???



Bäst jag slutar nu. Jag tror det hände något med hjärnan när det blev varmare ute, den började veckla ut (in?) sig, typ.



Din egen mamma

som inte vet vars hon får allt ifrån?

2009-12-19 @ 06:48:00
Postat av: Annelie & Chippen

Godmorgon!!

Oj då blev det till att jobba på julafton...jag som skrivit till Hampe och frågat...men från honom är det sparsamt med svaren,vill jag lova!!

det är många saker ni missar...psst..be Hampus titta längst ner i sin väska,där ligger en Julklapp..som ni kan få glädje av allihop...den är riktigt svensk(den påminner om julafton i svergie kl 15.00)

Ha en underbar helg//Hampus Mamma

2009-12-19 @ 06:56:10
URL: http://www.grabbarnassida.dinstudio.se
Postat av: frederick

Först och främst, vad i hela fridens namn är statestik? Har det någonting att göra med statistik eller är det någonting helt annat?!



I alla fall, det där med kanadensiska tjejer, tror inte dom är i närheten tillräckligt "psy-bi" för dig, if ya' catch ma' drift? he he he



Önskar mig en uppdatering av hur kim ser på städjobbet också, annars får jag väl prata med er på annat sätt än genom den här bloggen... men som vi alla vet är verkligheten skrämmande :(

2009-12-19 @ 12:02:36
Postat av: Andreas

Äntligen hittat eran #&%&# blogg! Goddamn, ska man behöva höra från en servitris i Skellefteå som hört det från en brevbärare från Gävle som hört det från en lumparpolare i Boden som hört det från en a-lagare som hört det från Kim att ni har en blogg också? Madness! ;)



Fett kul att läsa iaf, ska hålla ett öga här trots att du är utanför mitt påverkansområde med några km... Vilket du iofs vart rätt länge, typ alltid. Damn. Verkar som att ni har en bisarrt bra tid iaf! Fortsätt på det spåret, och kör hårt i backen åt mig också... Ska försöka hålla jämna steg, men det är inte det lättaste i Umeå av alla ställen.



Mamma - Underbart att du fortfarande kör hårt på Kierkegaard med dina studenter och söner. Vi borde starta en fanclub!

2009-12-19 @ 18:55:32
Postat av: Pellepappan

Hola Per and friends...låter som att ni kommit in i en bra lunk av arbete/nöjen. Här i kusån har nu farmor och farfar flyttat in för julen och köket blev faktiskt klart till 99%, din insats är mycket uppskattad och lovprisad!

2009-12-19 @ 18:56:15
Postat av: Ajåna Pajåna

Tjenamossen Galoschen Pelleponken!



Här är din egen Ajis Pajis!



Är du VERKLIGEN SÄKER på att du har valt rätt??? Matten nämligen i full gång i köket nu och här vankas det smaskiga grejer skall du veta. Ante-Pante väntas i morgon och nu har matten deg till specialkakor färdig i kylen, och pajdeg till laxpaj också, och gravat lax har hon gjort, och just nu funderar hon som allra mest - och svårast över - hur mycket gott man hinner äta på en uppesittarkväll EGENTLIGEN? Och om man hinner klä julgran, koka knäck, spela något spel OCH göra annat julgodis samma kväll? Eller om hon skall bunkra upp med skumtomtar och god choklad också?



Och i mormorshuset (där vi har varit idag en sväng och de hälsar MER ÄN MEST till dig Pelle!!!)funderar de över sådana viktiga saker som om man kan tänka sig att äta både ris á la malta och kakfika samtidigt och/eller efter varann? Matten dum och avrådde från det där riset och sa att det är inte säkert att hennes tvåhövdade ungaskara äter det. Vilket jag tycker var synnerligen olistigt gjort förstås. Det är ju BARA BRA om de inte vill ha det. För vem får det då???



Golv är också skurade, sängar renbäddade och Ajis Pajis och matten står liksom i GIVAKT och väntar/hoppas på en anstormning av glada (hungriga!) barn.



Men. VAR ÄR DU PELLE??? Det kommer INTE att bli samma sak utan dig! Fast DU kommer förstås att vara det stående samtalsämnet varje gång de här släkterna sätter sig till bords.



Bär med dig det i ditt hjärta när du skurar toasitsar, viker pappersnibbar och snokar (det gör du väl inte, eller gör du det?) i söta tjejers rum. Kanske någon av gästerna slänger till er något gott på julafton? Eller att ni kan nalla något från någon obevakad serveringsvagn? Eller att ni rent av kan ha en liten fest på rummet när sitsarna etc är over and done (visst blir det bra när jag och matten praktiserar våra kunskaper i svengelska?!). Matten kan t ex blogga om receptet på den där goda laxpajen imorgon om det är så att du och/eller Kim och/eller Hamper rycker i selen för att få laga till och framförallt ÄTA den?



Nej du, det är VÄLDANS roligt att skriva till dig. Men nu säger matten att måste sluta. Hon har ett hus som behöver vaktas, ben som väntar på att bli gnagda, katter som skall jagas, och mycket annat står på Ajis Pajis fulltecknade dagordning.



Hopp och slick och puss och slams på dig!



Ajåna Pajåna

2009-12-19 @ 18:59:26
Postat av: Ajis Pajis igen...

Hej svejs!



Nu minsann Pelle & Co! Nu har jag bloggat om hur man gör LAXPAJ, med bilder förstås! Så kolla in det så kan ni impa på de Kanadensiska tjejerna när ni bjuder hem dem uppe på berget?! Annars är allt bara bra här. Igår kväll var Ante och Jenny här (se bloggen) och ikväll skall vi (jag får väl sitta i bilen tänker jag...)till kyrkan och höra på esternas julkonsert där. Ha det jättejättebra! Här snöar det nu. Måste nog beställa hem traktorn...



Kram!



Ajåna Pajåna med tillhörande matte

2009-12-21 @ 12:14:35
URL: http://vovvetankar.blogg.se/
Postat av: Ajåna Pajåna

Hej Pelle!



Kika in på min blogg så får du en julhälsning från Jenny!



Morr, grr, voff, bit, slit, visa tänderna. Dregla, hoppa, klösa, BITA!!!



VARFÖR skriver ni aldrig???



Ajåna Pajåna

som börjar bli LITE upprörd...

2009-12-22 @ 16:02:51
URL: http://vovvetankar.blogg.se/
Postat av: Åkerlund

Gissar att anledningen till att blogghastigheten sjunkit är endera att ni fått flytta upp till härligheterna på berget eller att det vräker ner pudersnö. Här har det snöat i drygt ett dygn. Julstämning alltså. Jullovet inlett i dag- härligt.

2009-12-22 @ 17:51:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0