Supermegainlägg of d00m 2o1o


Hej, igen.

Förlåt, igen.

Bilder, citat, berättelser och allt som är gott. Varsego

"I don't fancy the taste of poop in my mouth so I'd just spit it out"

"To the BAR!!"

"Syrup." "Steak." "Sandwhich." "What game are we playing?" "I don't know but since you asked I'm pretty sure you just lost"

"You would make an excellent moose"

"Hey you know I kinda like you?" "NO!!"

"Ska vi seriöst flyga till New York den 11e september?!"

"Vi borde stämpla någon i ansiktet med de här... HAMPUS!!!"

"Kakor... på en torsdag?"

"Hey, you look very colorful today." "Yeah... colors are great."

"Hey Skittles, what are you cooking?" "A CRAZYBURGER!!"

"Coming at you live from Panorama, everybody is getting FUCKING MAGGOT!!!"

"My favorite animal is the Wolverine. My second favorite is the Honey Badger and my third favorite is the Pistol Shrimp."

"He's my sleepy Mexican slave."

"If your friends ever want to buy a Honda, send them to me."

"I'll give you an A on that since you pretend to laugh at all my perverted jokes."

"It's a double rainbow, what does it mean?!"

"Dude you were like a mountaingoat, but ginger and not as cute"

"This is gonna suck"... "That's what she said... or not?"

"10 years from now I want to be able to look back and say 'I don't regret anything except not drinking every day of the time I was in Panorama'"

"When I make my first million I'll start a bar called Isenbar. TO ISENBAR!!"

"Are you seeeeriooous?"

"May the best man win, HAZZAAAAAH!!!"

"I would never hit on you guys, you're like my kids... now can you buy me a drink?"

"I'll buy that part if you order it for me but if I can find a way to make you look like a fool at the same time I'll definitely try."

"Ooooh, I thought the shrimp killed the snake!"

Så en del av citaten kräver lite förklaring. Oturligt nog får ni ingen.

Sedan senast har jag hunnit med att vara på den absolut fränaste campingturen någonsin. Vi vandrade till en glaciärsjö som hade helt otroligt blå/turkost vatten med en underbar glaciär i ena hörnet av sjön med tillhörande vattenfall, snöhögar och stenbumlingar. Vi var ett gäng på ungefär 12 personer som gjorde vandringen i helt improviserade vandringsutstyrslar. Jag gjorde en 800m stigning iklädd arbetsbrallor och skateskor. Vi hade lite otur med vädret också så det regnade vilket gjorde vandringen i knähögt gräs till ett helkroppsbad. Det var lite av ett helvete men såhär i efterhand var det givetvis värt det.

När vi kom fram var det bara att börja slå upp tält och göra sig iordning för att sova eftersom det fortfarande regnade. Som tur var fick vi upp tälten innan det värsta ösregnet börjat.

Dagen efter hade vi en hel dag av kringvandring att göra så vi bestämde oss för att vandra längsmed sjökanten till glaciären för att ta oss en närmre titt. Vandringen dit brukar ta, enligt de som varit där förut, ungefär 3 timmar. För oss tog det 7 då vi stannade överallt och fotograferade, pausade och kollade in utsikten. Väl framme blev, i alla fall jag, helt förbluffad av hur stor glaciären var. Vi fick se, på nära håll, hur glaciärbitar trillade lös och hamnade i vattnet vilket skapade rätt stora vågor i det isblåa vattnet. Vi vandrade upp på glaciären vilket var lite obehagligt då det var stora glaciärsprickor som var till synes oändligt djupa. Det var väl värt besväret för utsikten där uppifrån var helt otrolig. Glaciären mötte berget, inte Fredrik, med ett stort vattenfall och en spricka som var så djup att vi inte kunde se vars den slutade och än mindre höra hur stenarna nådde botten när vi kastade ner dem.

Nervägen var väldigt spännande den med. Eftersom det var rätt brant och jag bar mina skateboardskor med i princip platt sula var det bara att hala fram skridskofärdigheterna och hoppas på det bästa. Det var otroligt roligt att se hur alla halkade omkring på nervägen samtidigt som det var irriterande när jag själv åkte dit på en ordentlig vurpa.

Vandringen hem till lägret gick betydligt fortare. Vi gjorde den på respektabla 2 timmar och precis när vi kom hem blev det även mörkt. Som tur var hade vi lämnat två glada vandrare att ta hand om vår eld och alkoholförråd. Vi blev mötta av glada rop och ett kallt glas öl var. Det var slutet på en helt underbar dag. Lagom till läggdags började det även regna vilket skickade mig tillbaks till de glada dagarna i fjällen med pappa då regnet alltid lyckades söva mig än bättre än bruset från en bäck eller sprakandet från en brasa.

En vecka efter vandringsturen var det dags för ännu en liten resa till en stad som heter Jasper. Tyvärr var det bara jag av mitt svenska gäng som följde med på turen så vad de andra grabbarna gjorde under tiden har jag tyvärr ingen aning om.

På vägen till Jasper sov jag för det mesta vilket nog var lika bra då mina följeslagare senare berättade att de inte sett något av den beryktade utsikten från vägen till Jasper för att det var molnigt och regnigt. Vi stannade vid ett vattenfall när vädret klarnat upp en del och 30 minuter senare var vi framme. Oturligt nog tog jag inte med mig någon kamera men jag har lyckats snatta ett par bilder från en engelsk snubbe som hade med sig sin. Mer om det senare.

Väl i Jasper försökte vi bestämma var vi skulle spendera natten. Som gedigen arbetare på ett hotell dömde jag snabbt ut ett par vandrarhem innan vi slutligen bestämde oss för ett mysigt litet hotell mitt i centrum. Till det relativt billiga priset av 20$ klämde vi ihop 14 personer i två rum där det totalt fanns fyra sängar och två soffor. Jag kanske inte behöver nämna det men det var riktigt trångt att sova.

Dagen efter bestämde vi oss för att äta frukost ute på en mysig liten restaurang i stan innan vi gick till en bar och såg mitt kära Liverpool bli krossat. Moralen var väl inte direkt på topp efter det men vi begav oss likväl ut på äventyr direkt efter. Vi körde bil i ungefär 20 minuter till ett ställe som kallas "Edge of the world". Även om namnet antyder att det finns ett slut på jorden så står jag fast vid att jorden är rund så jag var rätt skeptisk till resemålet innan vi ens anlänt. Väl där besannades mina fårhagor, världen tog nämligen inte slut där. Besvikelsen var enorm.

Även om nu världen inte tog slut så var det en väldigt bra utsiktsplats där man såg hela staden Jasper med berg i bakgrunden samt ett vattenfall i förgrunden. Väl där insåg jag att jag borde ha köpt kikarna vi hittade i en souvenirbutik i staden, de var nämligen en kikare innuti ett djurhuvud där linsen som man såg ut genom ersatte ögonen. Makabert? Kanske. Otroligt underhållande? Definitivt.

Vi tog några fräna kort innan det var dags att bege sig hemmåt. Vi stannade några gånger på vägen eftersom vädret nu var betydligt bättre. Eftersom jag är en fruktansvärd fegis när det kommer till att hoppa från klippor så deltog jag inte i själva klipphoppningen men jag tittade på och jublade som en liten flicka när de modiga pojkarna slängde sig mot det som, i mina ögon, är en säker död.

Efter resan till Jasper har jag arbetat 10timmarsskift för att försöka samla ihop pengar till resan till New York. Vi flyger dit den 11e september och jag ber så hemskt mycket om ursäkt till min mamma för jag utgår för att hon kommer vara orolig med tanke på datumet. Å andra sidan har det gått ungefär 9 år sedan det hände vilket innebär 9 år helt utan olyckor under den dagen.

Vi bokade resan precis idag och jag har redan börjat ge bort allt möjligt onödigt strunt som jag samlat på mig under resans gång. En gruvarbetarhjälm, en vikingayxa, en joggingdress för kvinnor och så vidare ska bort så jag är upptagen med att pracka på allt möjligt onödigt på de som har svagt sinne för affärer. Hittills har jag tjänat ihop ett sexpack öl och en gratis kaka. Inte alls så dumt va?

Jag lär väl bli tvungen att försöka plita ihop ett sammanfattningsinlägg här när resan är slut men just nu känns det lite för tidigt för det.

Nu börjar det vara dags för lite bilder. Hej och hå vilket arbete det är att underhålla en blogg.


Bro över vattenfall, läskiiiigt!


Panoramabild från lägret vid Lake of hanging glaciers


Lägerhunden höll vakt


På väg till glaciären


En snögrotta med överlycklig svensk


På väg upp på glaciären, jag är lite snabbare än andra


En glaciär


Vi tog en golfrunda, min handske är en cykelhandske men visst ser det proffsigt ut?


"Edge of the world"... pffft. Gruppbild med alla som reste till Jasper


Vid vattenfallet


Ännu ett vattenfall


Klippdykning för vissa, sitta på en klippkant och fundera över livet för andra


Sovdags på vägen till Jasper

Det var nog bannemig allt jag hade för den här gången. Gudarna vet när jag skriver nästa gång!

!åd jeH

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gosseligen Gosse vilket inlägg!!!



Du är ju bäst! Men väldans många icke-mamma-anpassade-aktiviteter!!! Vilka bilder!!! Du ska få lära mig aallt du kan när du kommer hem!!! Nu ska jag göra mig i ordning för skolan så jag hinner inte skriva mer. Undra på att det tar lång tid för dig att få iväg ett inlägg när det blir sådana här MASTODONT ELEFANT inlägg!!!



Tusen kramar till dig!!! Förresten är jag INTE ALLS skrockfull om datum och sådant. Däremot är jag allmänt rädd och orolig att det skall hända dig/er någonting. Fast jag försöker lägga band på mig. Ajis Pajis hälsar till dig hon säger att hon skall hoppa på dig så att du faller omkull och blir alldeles sönderklöst och dreglig hela du! Hon har dessutom ätit upp sig och är, enligt Jenny, tjock och fet så du har nog inget att sätta emot... Vi tycker att du var stor (som en riktig hamburgerätande amerikanare), snygg och välklippt på bilderna!!!



Tusen miljoner kramar



Mamma

Ajis Pajis

Snuffe

Linus (på luffen sedan mer än två veckor)

Jenny

2010-08-27 @ 07:39:11
Postat av: Antreas

DDDDDDDDU är så jäva korthårig ju! Ojojoj! Golfturen hade visst lite inverkan på ditt brädbedövade sinne för stil? I övrigt sjukt bra bild på dig nr 4 nerifrån, creds till fotografen! Glaciärsjön gick inte heller av för hackor, ta gärna med den hem så kan vi plaska runt i den.



Hoppas för övrigt att din bergs/glaciärvandring gett dig lite mersmak på sånt så vi kan bege oss iväg uppför berg och genom skogar runtom Europa sen...



Sköt om dig bror!

2010-08-27 @ 15:31:18
Postat av: Jenny

Ett ganska så extraordinärt inlägg, applåd!

2010-08-27 @ 22:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0